Seorang lelaki buta ditarik oleh seorang pejalan kaki yang tidak dikenali, orang awam hanya melihatnya seperti tidak ada apa-apa yang berlaku

Featured Video Play Icon

Rakaman yang menunjukkan seorang lelaki buta diberi peluang kedua dalam hidupnya, setelah dia ditarik oleh seorang pejalan kaki yang hampir berhadapan dengan situasi meragut nyawa.

Evolusi teknologi untuk membantu terhadap golongan kurang upaya amat menakjubkan, ia membolehkan orang kurang upaya hidup dalam keadaan selesa. Tetapi walaupun dengan perkembangan teknologi sedemikian, masih belum dapat menggantikan tindakan seorang manusia untuk membantu satu sama lain daripada bahaya. Kemalangan masih boleh berlaku. Mike Wyatt, seorang lelaki berasal dari Aurora, Colorado, memberitahu kisahnya yang sukar ini.

Mike, seorang yang mempunyai masalah penglihatan iaitu buta sedang berjalan menuju ke arah landasan kereta api. Dia sama sekali tidak menyedari bahawa sebuah kereta api akan melalui landasan tersebut.

Seorang pejalan kaki menyedari bahaya yang bakal dihadapi oleh Mike, segera berlari kearahnya dan menariknya secara serta-merta saat sebelum dia menjejakkan kakinya ke arah landasan tersebut. Mike berasa amat terkejut dan mengucapkan terima kasih kepada seorang samaritan tersebut.

Mike sentiasa ingat kebaikan samaritan yang menyelamatkan nyawanya. Walaupun Mike tidak tahu rupa penyelamatnya, dia tetap kembali ke stesen kereta api dengan harapan untuk bertemu dengan lelaki yang memberinya peluang kedua dalam hidupnya.

Marilah kongsi cerita ini agar Mike berjumpa kembali penyelamatnya!

http://kakisentap.com/wp-content/uploads/2018/05/img_3153.trim_.mov

SUMBER

5 Artis Yang Berkahwin Dengan Pemain Bola Sepak Dan Masih Kekal Hingga Sekarang. No 3 Tu Berdarah Campuran Rupanya!!

Mia Ahmad telah pun selamat bergelar isteri kepada penjaga gol pasukan JDT, Izham Tarmizi. Lalu menambahkan lagi senarai artis yang berkahwin dengan pemain bola. Kali ini jom kita lihat lima pasangan artis dan pemain bola sepak yang telah berkahwin dan bahagia sehingga ke hari ini.

1. Salwa Abdul Rahman & Subadron Abdul Aziz (Bekas pemain bola Kuala Lumpur & kebangsaan)

Perkahwinan penyanyi Salwa dan Subadron mendapat perhatian suatu ketika dahulu. Ini kerana mereka sangat popular dalam lapangan masing-masing.

Pasangan ini dikurniakan dua orang anak dan kekal bahagia sehingga ke hari ini.  Salwa turut merakam semula lagu Bintang Sukan Ku dan Bintang Di Sayang yang ditujukan khas buat suaminya serta semua pemain bola sepak.

2. As Feminin & Azman Adnan (Bekas pemain bola Selangor & Kebangsaan)

Penyanyi kumpulan Feminin ini, As atau nama sebenarnya Asfarina Muhamad juga memilih pemain bola iaitu Azman Adnan sebagai teman hidupnya.  Mereka berkahwin pada 14 Disember 2004. Kini mereka bahagia dengan empat orang cahaya mata.  As kini tidak lagi menyanyi dan menjadi suri rumah sepenuh masa.

3. Wan Khatijah & Azlisham Ibrahim (Bekas penjaga gol kebangsaan)

Penyandang Dewi Remaja (tahun 1995/1996) Wan Khatijah telah memilih Azlisham Ibrahim sebagai teman hidupnya.  Mereka bercinta sejak zaman Wan Khatijah masih belajar di UiTM Jengka lagi. Selepas tamat pengajian, Wan berkahwin dengan Azlisham dan kini mereka kekal bahagia dengan lima orang anak. Wan kini tidak lagi aktif dalam bidang seni sebaliknya sibuk dengan perniagaan.

4. Ayu Raudhah & Zaquan Adha (Pemain bola Perak Fa, The Bos Gaurus)

Ayu Raudhah telah berkahwin dengan Zaquan Adha pada 21 Januari 2011. Hasil perkahwinan tersebut pasangan ini dikurniakan dua cahaya mata lelaki.  Ayu juga kini sedang hamil lagi anak ketiga mereka.

5. Mia Ahmad & Izham Tarmizi (Penjaga gol JDT)

Berita percintaan antara Mia Ahmad dan Izham Tarmizi telah dapat dihidu media sejak awal tahun lalu lagi.  Namun ketika itu, mereka belum mahu mengesahkan hubungan tersebut kerana masih di peringkat perkenalan.  Akhirnya telah tertulis jodoh, Mia dan Izham disatukan pada 13 Januari 2017.

KREDIT

‘Pembiak lipas terbesar di dunia’ – China menghasilkan lipas hanya untuk kegunaan yang ‘mengejutkan’ orang ramai. Memang tak disangka boleh digunakan untuk tujuan tersebut…

LADANG milik Li Yanrong di daerah Zhangqiu di Jinan, wilayah Henan di China menempatkan 300 juta lipas untuk memakan kira-kira 15 tan sisa makanan setiap hari.

“Lipas ini tidak gentar terhadap apa-apa yang lembut, keras, masam, manis, pahit atau pedas,” kata Li dipetik sebagai berkata.

Menurut laporna, China menghasilkan sekurang-kurangnya 60 juta tan sisa makanan di dapur setiap tahun dan kebanyakannya diproses melalui penapaian, sistem yang mahal dan tidak cekap yang mencemarkan alam sekitar.

Li berkata, lipas merupakan alternatif, sebagai cara pelupusan sisa makanan yang tidak mencemarkan.

Tambahnya, dia mempunyai kira-kira 300 juta lipas dan merancang untuk menambah jumlah itu bagi membolehkan proses pelupusan 200 tan sisa makanan dari Zhangqiu dan bandar-bandar terdekat setiap hari.

China catat sejarah biak 6 bilion lipas setahun

 

BANGUNAN beberapa tingkat itu dipenuhi lorong sempit yang dipenuhi rak yang menempatkan air dan makanan.

Suasananya panas, gelap dan lembap sepanjang masa dari saat menetas, habitat ini tidak pernah dipenuhi cahaya.

 

 

Walaupun umpama penjara, situasi itu mampu meletakkan China sebagai negara yang memiliki premis pembiakan lipas terbesar dunia.

Angkanya mencecah enam bilion setahun.

Ia sebahagian proses pengeluaran untuk tujuan kesihatan dan ia menjadi pilihan jutaan rakyat negara itu, demikian menurut kerajaan China.

Banyak kemudahan pembiakan lipas di China termasuk di Xichang, selatan wilayah Sichuan di mana hasilnya untuk kegunaan kesihatan atau sumber protein untuk haiwan ternakan.

Premis pembiakan di Xichang yang dilengkapkan dengan sistem pengumpulan data menempatkan hampir 800,000 seranggan yang menjagi ‘penghuni’.

Saintis tempatan dari Institut Zoologi, Profesor Zhu Chaodong berkata, tentunya menggerunkan jika berlaku kemalangan di premis ini.

Lebih-lebih lagi, premis itu terletak berdekatan dengan lapangan terbang Qingshan.

Berdasarkan laporan kerajaan, premis itu telah menghasilkan pendapatan mencecah 4.3 bilion yuan (AS$684 juta) setahun dengan mengeluarkan produk berbentuk cecair yang berasaskan lipas.

Lebih 40 juta pesakit bermasalah pernafasan, gastirk dan beberapa penyakit lain menggunakan produk berkenaan, malahan ia juga dijual di lebih 4,000 hospital seluruh China.

Setiap bungkusan produk itu mengandungan dua botol 100 mililiter berharga lebih 50 yuan (AS$8).-SCMP

 

 

Sumber: Mstar.com

Lelaki Ini Ditampar Perempuan Di Khalayak Ramai, Lihat Bagaimana Lelaki Ni Balas Balik..

Kejadian yang berlaku di atas sebuah bas di mana ada banyak penumpang kat atas bas, lelaki dan seorang perempuan tidak ada tempat duduk, terpaksa berdiri dan tunggu bas sampai ke destinasi.

Lelaki berdiri di belakang perempuan tu pada mulanya, perempuan tu di depan asyik ingat lelaki yang berdiri di belakang dia ada niat lain.

Lepas tu perempuan tu tampar lelaki tu depan orang ramai.  Jom tengok camne lelaki tu balas balik. Lelaki mesti hormat kepada kaum wanita, di sebaliknya, kaum wanita pun perlu hormat kepada lelaki tak kira berada di tempat mana.

Kalau semua orang hormat antara satu sama lain, bertimbang rasa, maka masyarakat akan jadi lebih baik dan semua orang dapat hidup dalam keadaan yang aman dan damai.

Wanita mesti tahu cara yang betul untuk mempertahankan diri sendiri. Kalau ada lelaki cuba nak memalukan anda, mesti buat sesuatu untuk menjauhi.

Tapi kalau terlampau reaksi pulak juga tidak baik sebab terlalu sensitif, sikit-sikit ingat orang lain ada niat tak elok. Kalau terlampau reaksi pun bukan sesuatu yang baik, perlu tengok keadaan jugak.

Jom sama-sama kita tonton video di bawah.

VIDEO

Sumber :dharian/ceritaviralhq

Kredit : melayu tv

Mereka Tak Menyangka Berjaya Menyelamatkan Seekor “Haiwan Comel” Ketika Sedang Asyik Memancing!

Memancing merupakan sebuah aktiviti yang benar-benar menguji kesabaran.

Tetapi juga merupakan proses (kesabaran) yang penuh kejutan, kerana Anda tidak pernah tahu apa yang dapatkan hari ini.

Barangkali Anda akan mendapatkan seekor ikan yang gemuk, atau mungkin tidak mendapatkan hasil apa pun.

Namun, dua orang sahabat ini dalam video ini justru mendapatkan kejutan yang tak pernah mereka duga.

Mereka tanpa sengaja menyelamatkan seekor haiwan kecil yang sangat comel yang meronta-ronta di atas air.

Saat mereka memancing, mereka melihat sesuatu yang tampak samar-samar di kejauhan

Awalnya mereka pikir itu mungkin ular, tapi tak tahunya seekor Chipmunk (bajing tanah) yang tenggelam.

SUMBER

Nelayan Ini Mendapati Perut Ikan Yu yang Sudah Mati Itu Bergerak-gerak, Dia Lalu Membedahnya dan Terkejut Melihat Apa yang Ada di Dalamnya!

Apa yang Anda pikirkan jika Anda tidak sengaja menemui ikan mati dari serangan kehidupan laut lainnya? Terlebih lagi, jika ikan itu sedang hamil?

Peristiwa tak terduga terjadi ketika seorang nelayan menangkap ikan yu yang sedang hamil. Nelayan yang dikenal sebagai Mathew Orlov, 46 tahun dikatakan telah menangkap ikan tersebut di Teluk Barwon Heads, Victoria, Australia.

Menurut Mathew, ikan yu itu telah diserang oleh ikan yu yang lain dan mati sebelum ia berhasil menyelamatkan hiu betina yang malang itu. Setelah berhasil mengangkat hiu itu, Mathew menyadari sesuatu yang mengejutkan!

Perut ikan tu yang sudah mati itu didapati bergerak-gerak seolah-olah ada sesuatu yang hidup di dalamnya.

“Ketika saya melihat perutnya bergerak, saya terus melakukan apa yang seharusnya saya lakukan. Saya belum pernah melakukan hal seperti ini, tetapi saya sudah memancing untuk waktu yang lama dan saya tahu saya harus mengeluarkan anak-anaknya sesegera mungkin. ”

Mathew mengambil keputusan yang berani dan bijaksana pada saat yang bersamaan. Dia telah melakukan pembedahan pada hiu tersebut dan mengeluarkan 98 ekor anak hiu di laut.

“Itu adalah suatau kegembiraan ketika mereka mulai keluar. Saya sangat gembira karena ia begitu banyak. Kami kira semuanya ada 98 ekor! ”

(Video) Ikan Yu Yang Telah Mati Mengandungkan Anaknya

SUMBER

‘Papa Peduli Apa, You’ll Forever & Ever Be My Baby Girl’ – Anak Malu Norman Hakim Pakaikan Kasut

Sesungguhnya kasih dan sayang dari ibu dan bapa kepada anak-anaknya tidak akan pernah pudar sampai bila-bila.

Walaupun suatu hari nanti si anak sudah meningkat dewasa namun pada pandangan mata ibu dan bapa, mereka masih melihat anaknya itu seperti anak kecil yang pernah dikendong oleh mereka dahulu.

MH tertarik dengan perkongsian daripada pelakon popular, Norman Hakim menerusi akaun Instagramnya di mana dia sedang memakaikan kasut kepada anak keduanya, Marissa Dania.

Terlihat dalam gambar yang dikongsikan oleh Norman itu, Marissa tertunduk malu sambil menutup mulutnya.

Menurut kapsyen yang dikongsi oleh Norman, dia menyatakan bahawa Marissa malu apabila ayahnya itu memakaikan kasut untuknya kerana ada mata-mata lain yang memandang.

Mungkin bagi Marissa, dia sudah besar dan boleh memakai kasutnya sendiri namun Norman berkata dia tidak peduli dengan kata-kata orang kerana bagi dirinya, anaknya itu tetap dianggap masih kecil sampai bila-bila.

“…and she’s coming home too! Dia malu papa nak pakaikan dia kasut sbb org tgk.Papa peduli apa.You’ll forever & ever be my baby girl @marissadania_ ,” tulis Norman pada ruang kapsyen perkongsiannya.

Aduh tersentuh hati MH selepas membaca perkongsian Norman ini, malah bukan MH sahaja yang merasakannya tetapi para peminat dan pengikut Norman juga turut meluahkan rasa yang sama dan masing-masing merindukan bapa mereka.

nurjohari53: Sebaknya..teringat arwah ayah sy…sy pon dulu manja dgn arwah ayah sy…

muhammadhazam57: Bangga ade papa mcm ni..

maizunawahidun: Sedih… teringat pd arwah abah

syahirahhh08_: Tgok gambar ni teringat arwah ayah .. sllu jugk arwah ayah pakai kan sy kasut masa nak g sekolah . Last arwah ayah buat masa form 1 . Sehari sebelum dia masuk ward . Nak g sekolah arwah pakai kan kasut walaupun tgh demam . Sok nya masuk ward seminggu lepas tu ayah meninggal . 6 tahun dah berlalu . Alfatihah ayah.

Sumber: Instagram Norman Hakim

Kredit: Media Hiburan

Etnik Ini Jarang Sakit, Mampu Melahirkan Anak pada Usia 65 dan Hidup Hingga 150 Tahun, Apa Rahsia Mereka?

Ini bukan mitos atau rahsia yang disimpan selama ratusan atau ribuan tahun. Golongan masyarakat ini manusia normal yang hidup seperti biasa tetapi harapan hidup mereka lebih panjang dari kita.

Kelompok etnik unik ini dikenal sebagai Hunza. Ini menghuni wilayah pegunungan dan lembah di Pakistan. Apa rahasia mereka dapat hidup lebih lama dan menjadi masyarakat yang unik?

Etnis Hunza sangat unik karena kebanyakan dari mereka terpelajar dan terdidik hingga sekolah menengah meskipun mereka tinggal di pedalaman.

Jumlah melek huruf di antara kelompok Etnis Hunza mencapai 95 persen. Di Lembah Hunza ada dua wilayah yang membagi permukiman Hunza, serta empat etnik lain yang mendiami daerah tersebut. Hal yang paling luar biasa untuk Etnis Hunza adalah bahwa kebanyakan dari mereka dapat hidup lebih lama dengan harapan hidup dari usia 120 hingga 150 tahun.

Pada usia 65 tahun , ada wanita etnis ini yang masih mampu melahirkan. Bagaimana mereka boleh melakukan hal-hal yang sangat tidak mungkin dalam pandangan kita yang biasa ini?

Mereka mengatakan tidak ada rahsia dalam menjaga kesehatan yang baik. Tetapi kita dapat melihat bahwa kebanyakan dari mereka hidup sehat ketika mereka mempraktekkan cara dan gaya hidup sehat.

Mereka tidak pernah malas dengan bekerja keras dan cepat setiap hari mengerjakan ladang dan memelihara ternak.

Apa yang paling penting adalah bahwa Etnis Hunza tidak makan makanan yang diproses. Mereka makan makanan yang dimasak dan secara alami disiapkan dengan buah aprikot sebagai makanan utama.

Karena makanan mereka berasal dari sumber yang sehat, Etnis Hunza tidak pernah tahu apa arti kata kanser karena tidak pernah mengalaminya.

Bahkan, Etnis Hunza menanam sendiri semua makanan mereka dan minum air dari gunung dan gletser. Mereka menghirup udara bersih dan sumber lingkungan yang bersih memasok nutrisi makanan untuk kesehatan yang baik.

1. Mendidik diri Anda dengan pemikiran yang aktif dan positif

Dengan menjaga otak dan pikiran aktif dengan pendidikan akan membangun tubuh yang sehat. Otak yang cerdas dan pinter cocok dengan berbagai aktivitas akan mampu memberikan kehidupan yang sehat.

2. Anda boleh mendapatkan kesehatan yang baik meski hidup sendiri

Apakah Anda sudah menikah atau hidup sendiri, kehidupan yang positif dan bahagia dapat memberi Anda kesehatan yang baik. Hubungan yang baik dengan orang lain adalah kunci menuju kebahagiaan dan hidup yang lebih berarti.

3. Hindari tekanan kehidupan atau stres

Tekanan atau stres adalah pembunuh sunyi yang memperpendek umur seseorang. Hindari mengalami stres, komplikasi dan tanggung jawab yang berlebihan karena akan membebani dan mempengaruhi kesehatan. Jika itu terjadi, lakukan sesuatu untuk menemukan kedamaian dan pikirkan solusi untuk masalah yang sedang dihadapi.

4. Makan makanan organik atau alami

Makanan dari sumber alami adalah kunci untuk kesehatan yang baik. Jika Anda mampu menanam dan melestarikan sumber makanan Anda sendiri secara alami, itu akan sangat bermanfaat bagi kesehatan Anda nantinya.

5. Tetap aktif bahkan ketika tua

Jangan berhenti melakukan aktiviti fisikal. Mungkin Anda merasa ini agak sukar setiap hari, tetapi tidak berhenti total bahkan jika Anda merasa lelah karena usia. Sebaliknya, tetap aktif dengan melakukan aktiviti fisikal sesuai dengan usia Anda. Dengan itu Anda akan tetap sehat dan mungkin berumur panjang.

SUMBER

Penunggang motosikal maut terjerut kabel optik yang tergantung. Menyedihkan bila mengetahui punca kabel itu tergantung dan terjuntai…

BANGKOK: Polis sedang menyiasat bagaimana kabel gentian optik terjatuh dan menyebabkan seorang penunggang motosikal wanita meninggal dunia, lapor The Nation.

Dalam kejadian yang berlaku pada jam 5.00 petang Rabu di hadapan Sekolah Khon Kaen Nakhon, mangsa, Maneenetr Charoenngao, 40, terbunuh di tempat kejadian apabila lehernya terjerut pada kabel yang tergantung sehingga hampir memenggal kepalanya.

Timbalan Ketua Polis Muang Khon Kaen Kapten Singha Hong-on berkata, ia adalah kabel kecil yang tajam dan merupakan gentian optik yang disaluti dengan plastik hitam yang kuat.

Beliau berkata, pihak polis masih menyiasat  punca sebenarnya yang menyebabkan kabel itu terjatuh dari kabel kuasa  utama dan tergantung.

Hasil siasatan pihak polis melalui video rakaman kamera litar tertutup (CCTV) mendapati, ada sebuah trak yang melalui kawasan itu dan seorang pekerja di belakang menundukkan kepalanya untuk mengelakkan kabel tersebut.

Maneenetr menunggang motosikalnya ketika itu datang dari arah yang bertentangan tidak menyedari kabel gentian itu lalu terjerut menyebabkan mangsa bersama motosikalnya terjatuh.

Singha berkata pihak polis sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa elektrik wilayah berkenaan bagi mengenalpasti syarikat yang memiliki kabel tersebut.

Anak sulung mangsa, Kanokwan Panyapim berkata, keluarganya akan berusaha sehingga berjaya mencari pihak yang bertanggungjawab kerana ibunya adalah punca utama pendapatan bbagi keluarganya.

SUMBER

Berang melihat anak kecil berlari-lari di restoran, wanita yang sedang mengandung ini melakukan sesuatu sehingga mencederakan kanak-kanak itu. Kejam!

Perhatian kepada para ibu bapa untuk sentiasa memerhatikan anak-anak anda sebelum mereka menjadi mangsa kepada individu tidak bertanggungjawab seperti ini.

Menurut SCMP, kejadian ini berlaku di sebuah restoran kecil yang terletak di daerah Shaanxi, China. Seorang wanita yang mengandung sedang menikmati makanan bersama dengan suaminya.

Namun, kelakuan seorang kanak-kanak lelaki yang seronok berlari-lari di sekeliling restoran membuatkan wanita ini berasa meluat dan geram. Tambahan pula, langsir plastik yang berada berhampirannya turut mengganggu wanita ini untuk menikmati makanan.

Justeru, wanita ini bertindak membentes kaki kanak-kanak yang baru berusia empat tahun itu sebagai satu ‘pengajaran’ untuknya. Kanak-kanak terbabit jatuh tersungkur ke lantai dan kejadian tersebut disedari oleh ibunya yang bingkas bangun untuk membantu anaknya itu.

Sementara itu, pasangan tadi terus menikmati makanan tanpa sebarang rasa bersalah.

Sebaik sahaja dibawa ke hospital, doktor mendapati terdapat sedikit gegaran otak yang berlaku kepada kanak-kanak malang itu. Nasib baik, tiada apa kejadian buruk berlaku dan kanak-kanak ini juga dilaporkan berada dalam keadaan stabil.

Penyebaran video ini menimbulkan pelbagai reaksi negatif dalam kalangan netizen. Ramai yang menghentam tindakan wanita tersebut yang dianggap satu tindakan kejam sedangkan dia sendiri bakal menjadi seorang ibu. Bagaimana dia sanggup melakukan perbuatan itu terhadap anak yang masih kecil?

Ujar ibu kepada kanak-kanak lelaki itu, “Pada mulanya saya sangka anak saya tersungkur sendiri tetapi kemudian dia memberitahu ada seorang wanita yang jatuhkannya. Kejadian ini turut disahkan oleh beberapa pelanggan lain di restoran. Saya lihat CCTV dan berasa sangat marah lantas menghubungi polis.”

Sehari selepas kejadian berkenaan yang berlaku pada 19 April lalu, wanita terbabit menyerahkan diri ke balai polis dan mengaku bersalah atas tindakannya. Malah, dia turut menawarkan diri untuk membiayai kos perubatan kanak-kanak malang itu.

Wanita ini kemudian dipenjarakan selama 10 hari beserta denda sebanyak RM619 atas kesalahan menyebabkan kecederaan kepada kanak-kanak itu. Pada masa yang sama, ibu mangsa memberitahu tidak akan mengambil tindakan yang lebih berat memandangkan wanita itu sedang sarat mengandung tujuh bulan.

Nasib baik ada yang masih prihatin dengan keadaan dirinya. Jika tidak, habislah engkau~

SUMBERu