Inilah 14 Jalan Paling Berbahaya di Dunia Yang Mampu Membuatkan Anda “Tahan Nafas” Sepanjang Melaluinya…

Siapa pun yang pernah naik roller coaster setidak-tidaknya tahu ungkapan dari “memiliki jantung di mulutmu.”

Namun, tidak mungkin hiburan ini bisa dibandingkan dengan jalan raya yang dibangun di ketinggian beberapa kilometer di atas jurang, gurun yang sepi, di atas air, atau bahkan di bawahnya.

Erabaru.net melansir dari Bright Side mengajak Anda untuk melakukan perjalanan melalui jalan yang paling tidak terbayangkan di dunia yang bahkan melebihi wahana paling keren. Jom baca!

Terowongan Guoliang, Cina



Terowongan Guoliang sepanjang 1,2 km (0,75 mil) dibangun melalui pegunungan yang mengarah ke desa dengan nama yang sama.

Pada 1970-an, penduduk desa membuat terowongan ini dan “jendela” di dalamnya sendiri hanya dengan menggunakan perkakas tangan.

Lebar terowongan sekitar 4 m (13 kaki), jadi pengemudi harus sangat berhati-hati.

Pasar Kereta Api Maeklong, Thailand



Pada pandangan pertama, Pasar Maeklong menyerupai ratusan pasar Thailand lainnya.

Tapi tunggu sampai Anda mendengar bunyi kereta api yang melewati warung-warung di pasar.

Para pedagang mengambil barang mereka dan melipat bumbung mereka dalam hitungan detik, memberi jalan ke kereta yang lewat dengan kecepatan sekitar 15 km / jam.

Jalan Yungas, Bolivia



Jalan Yungas menghubungkan kota-kota Bolivia di La Paz dan Coroico. Turun dari ketinggian 3.300 sampai 360 m (2 mi sampai 1.181 kaki) di atas permukaan laut, ia membentuk seperti sejumlah simpul.

Terlepas dari kenyataan bahwa jalannya sangat sempit, bahkan truk pun tak bisa saling melewati satu sama lain.

Namun, kadang salah satu dari mereka harus sering mundur cukup jauh.

Jalan Raya Eyre, Australia






Melihat jalan raya ini, orang hampir tidak bisa membayangkannya kalau jalanan ini sangat berbahaya.

Jumlah kecelakaan di jalan raya Australia sepanjang 1.600 km (994 mi), dibangun jauh dari daerah sekitar, sangat tinggi.

Alasannya cukup sederhana, pemandangan di sini sangat monoton sehingga membuat pemandu tertidur saat melaluinya.

Kereta Api “Nose of the Devil”, Ekuador



Kereta “Nose of the Devil” dibangun di atas batu dengan nama yang sama di ketinggian 800 m (2.624 kaki).

Pelancong diizinkan naik di atas atap gerbong yang berjalan, tapi sekarang sudah dilarang.

Jembatan Kereta Pamban, India



Jembatan Pamban menghubungkan bagian daratan India dengan pulau dengan nama yang sama.

Pada tahun 1964, jembatan itu hancur oleh angin kencang di Selat Palk. Inilah sebabnya mengapa sekarang, ketika kecepatan angin melebihi 55 km / jam, kereta api mendapatkan peringatan khusus tentang bahaya yang mungkin dapat terjadi.

Jalan Raya Karakoram, Pakistan – Tiongkok



Panjang 1.300 km (807,7 mil), Jalan Raya Karakoram dianggap sebagai jalan raya internasional paling tinggi di dunia.

Salah satu bagiannya melewati ketinggian lebih dari 4.600 m (15.091 kaki).

Hujan monsoon musim panas sering mengakibatkan tanah basah dan menyebabkan longsor.

Di musim dingin, jalan raya ditutup karena kondisi cuaca dan kemungkinan dari longsoran salju.

Passage du Gois, Perancis



Bagian yang tampaknya umum ini menghubungkan pulau Noirmoutier dengan daratan Prancis.

Namun, selama air pasang, jalanan tertutup dengan lapisan air setinggi 4 m (13 kaki) dan terbuka untuk pengemudi hanya dua kali sehari.

Jalan Raya Leh-Manali, India






Jalan Raya Leh-Manali melewati beberapa jalur gunung yang tinggi, terletak di ketinggian 4 sampai 5 km (13.123 sampai 16.404 kaki).

Jalannya sangat sempit, tapi ini tidak membuat para pengemudi lokal untuk mengemudi dengan kecepatan tinggi.

Jalan Pegunungan Tianmen, Chima






Sebuah jalan sepanjang 11 km (6,8 mil) dengan 99 tikungan menuju ke puncak Gunung Tianmen dimana candi Budha berada.

Pada beberapa bagian, jarak antara dua tikungan hanya kurang dari 200 m (656 kaki), jadi pengemudi harus sangat berhati-hati.

Jalan melalui Salar de Uyuni, Bolivia



Jalan raya yang melewati Salar de Uyuni yang kering ini terletak pada ketinggian 3.650 m (11.811 kaki) di atas permukaan laut.

Pemandangan di sekitar sangat tidak biasa sehingga mudah tersesat, dan ponsel di sini hampir tidak berguna.

Meskipun aman untuk pergi ke sini dengan kelompok tur, lebih baik hindari bepergian sendiri, terutama karena pada malam hari suhu turun sampai -30 ° C (-22 ° F).



Jalan melalui Skippers Canyon, Selandia Baru






Banyak lubang dan tebing, curam, tikungan mendadak, jembatan gantung, dan penyempitan jalan, semua bahaya yang mengintai di persimpangan melalui Skippers Canyon.

Agen penyewaan mobil lokal bahkan tidak memberikan asuransi bagi mereka yang akan melewati rute ini.

Jalan Raya James W. Dalton, Alaska, AS



Hanya 175 km (108,7 mi) jalan raya yang di aspal dari jalan sepanjang 666 km (413,8 mil), dan kita harus menyetir sepanjang jalan di atas kerikil.

Hanya ada 3 permukiman, 3 stasiun pengisian bahan bakar, dan 1 pusat medis di seluruh jalan raya.

Pihak polis setempat selalu menyiapkan segala sesuatu yang diperlukan untuk bertahan hidup dalam kondisi Alaska yang sulit bagi semua orang yang memasuki rute ini.

“Train to the Clouds,” Argentina



Selama perjalanan kereta api 217 km (134,8 mil), kereta melewati 21 terowongan, 42 jembatan dan jembatan, 2 spiral, dan 2 lainnya zigzag.

Nama indah ini diberikan kepada jalan karena ketinggian di beberapa daerahnya: kadang-kadang sangat tinggi sehingga kereta melewati awan.

Kredit: erabaru.net

Bayi ini meninggal dunia tidak lama selepas dilahirkan ditemui ‘hidup semula’ semasa dalam perjalanan ke tempat pengebumian!

Varsha Bidawat berusia 21 tahun telah melahirkan anak kembar pramatang di Max Healthcare di Shalimar Bagh di Delhi, India. Doktor kemudian memberitahu bahawa kembarnya telah meninggal dunia tidak lama selepas dilahirkan. Ibu muda itu sangat sedih tetapi dia juga tiada pilihan selain mempersiapkan kembar itu untuk dikebumikan.

Varsha dimasukkan ke hospital. Aashish Kumar, suaminya berkata, “Doktor memaklumkan kepada saya bahawa Varsha berada dalam tahap kritikal untuk bersalin dan harus dimasukkan ke ICU dengan segera.”

Max Healthcare di Shalimar Bagh mengisytiharkan bahawa pasangan kembar itu telah meninggal dunia tidak lama selepas dilahirkan.

Dia telah melahiran sepasang kembar, seorang lelaki dan seorang perempuan. Aashish menjelaskan:

“Doktor memberitahu bayi perempuan telah meninggal dunia tidak lama selepas dia dilahirkan, sementara bayi lelaki berada dalam keadaan kritikal.”

“Anak lelaki saya kira-kira 75 gram dan dia dinasihatkan untuk menjalani rawatan selama tiga bulan di Unit Rawatan Rapi Neonatal dengan kos 50,000 sehari”

“Doktor memberitahu kami pada jam 1.30 petang bahawa bayi lelaki juga meninggal dunia ketika masih dalam ventilator. Mereka membungkus mayat kedua-dua bayi dan menyerahkannya kepada kami”.

Tetapi ketika mereka menuju ke tempat pengebumian, keluarga itu kemudian ternampak akan sebuah beg yang berisi mayat bayi itu bergerak.

“Kedua-dua beg berisi mayat itu dibawa oleh bapa mertua saya dan dia melihat ada beberapa pergerakan. Kami segera menghentikan kereta itu dan melihat bahawa bayi lelaki sedang bernafas. “

Mereka kemudian bergegas untuk mendapatkan bantuan perubatan terdekat, iaitu di Agarwal Nursing Home di Pitampura.

Bayi lelaki itu ternyata masih hidup. Namun, dia berada dalam keadaan kritikal, kerana dia mengidap jangkitan setelah diletakkan di dalam plastik setelah dilahirkan.

Deepak Kumar, bapa saudara kembar, berkata:

“Kami telah membuat FIR terhadap Hospital Max di Balai Polis Shalimar Bagh untuk kesalahan perubatan dan bil perubatan yang tinggi.”

Menteri Kesihatan Kesatuan J P Nadda mengutuk kejadian itu dan mengarahkan agar siasatan segera diadakan.

Hospital itu kemudian mengeluarkan satu kenyataan yang mengakui kesilapan mereka. Menurut kenyataan itu mereka sememangnya maklum bahawa bayi tersebut dilahirkan di hospital itu dan kini dirawat di sebuah rumah penjagaan. Mereka juga mengatakan bahawa bayi itu diserahkan kepada keluarganya selepas doktor gagal menemukan tanda-tanda bahawa bayi itu masih hidup. berkata:

“Bayi ini adalah salah satu daripada kembar yang dilahirkan pada pagi 30 November. Kami turut kecewa dan prihatin terhadap insiden yang jarang berlaku ini. “

“Kami telah memulakan siasatan terperinci, sementara menunggu, doktor berkenaan telah diminta untuk mengambil cuti segera. Kami sentiasa berhubung dengan ibu bapa bayi tersebut dan menyediakan semua sokongan yang diperlukan.

Kredit: erabaru.my

Balasan anjing terhadap wanita yang memberikan makanan kepadanya..

Pada musim sejuk yang lalu, seorang wanita yang menjual ikan di sebuah pasar melihat seekor anjing terbiar yang dilanda kesejukan dan kelaparan.

Pada masa itu, suhu adalah rendah menandakan bahawa ianya sangat sejuk. Berasa simpati, wanita berkenaan memberikan padanya sedikit sisa dan beliau tidak menjangkakan ianya merupakan permulaan kepada sesuatu yang lebih bermakna.

Semenjak daripada itu, anjing berkenaan sering kali datang ke kedainya – ia tidak membuat perangai malahan membantu wanita tersebut. Pada suatu ketika, terdapat seorang pencuri yang ingin mencuri hasil jualan wanita terbabit, tetapi ia pantas dihalang oleh anjing itu.

Wanita berkenaan merasakan bahawa anjing itu sangat comel dan ia kerap diberikan makan sehinggalah anjing itu kini makin sihat berbanding sebelumnya. Ia tidak perlu lagi kembali ke jalanan untuk mencari makanan, bahkan menjadi anjing peliharaan kepada wanita itu.

Walaupun dirinya telah dijaga dengan baik dan rapi, namun anjing tersebut tidak bersifat sombong. Ia tetap datang ke kedai milik tuannya. Rata-rata peniaga lain di pasar berkenaan tahu bahawa anjing itu merupakan bos kecil kedai tersebut. Begitulah cara haiwan menzahirkan rasa syukur dan terima kasih kepada insan yang telah menolongnya.

Kredit: erabaru.my

Isu BaitulMaqdis: Apakah Sejarah Di Sebalik Taklukan Yahudi (Israil) Ke Atas BaitulMaqdis Sehingga Satu Dunia Mengecam Tindakan Mereka Mengistiharkannya Sebagai Ibu Negara Israil.

Hari ini kita digemparkan dengan keputusan Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump yang mengisytiharkan bahawa beliau akan memindahkan kedutaan AS di negara haram Israel dari Tel Aviv ke Baitulmaqdis.


Gambar: kabilahmerdeka.blogspot

Pengumuman ini sekaligus mengisytiharkan bahawa Baitulmaqdis, iaitu tempat suci umat Islam yang ketiga, adalah ibu negara kepada negara haram Israel, juga sekaligus menafikan hak rakyat Palestin di tanah airnya yang berdaulat, juga hak dan maruah umat Islam seluruhnya.

Tindakan ini menimbulkan reaksi tegang dan respon dari kebanyakkan negara, khususnya negara Islam seperti Turki, Malaysia, Jordan, dan lain-lain.

Pengisytiharan ini merupakan salah satu usaha Trump mengemukakan janji pilihanraya yang dibuat beliau kepada pelobi-pelobi Yahudi. Kushner, suami Ivanka Trump, memainkan peranan penting dalam pengiktirafan ini, pada usianya yang baru 36 tahun. Walaupun sebenarnya idea menjadikan Baitulmaqdis sebagai ibu kota negara haram Israel telah dicanangkan seawal tahun 1995 selepas Kongres AS meluluskan Jerusalem Embassy Act yang menyuruh kerajaan AS memindahkan kedutaan AS dari Tel Aviv ke Baitulmaqdis.

Pada saat ini juga, jika dilihat dari segi geopolitik antarabangsa, dunia Islam begitu tersepit dan terhimpit dengan asakan sekeliling yang menggila. Syria hancur, Baghdad sudah lama jatuh ke tangan Syiah, umat Islam Sunni di Mosul diburu untuk dibunuh, Mesir pula dengan krisis ekonomi serta ketegangan dalaman, Saudi pula kelam kabut dengan krisis dalaman serta perang di Yemen, bahkan siap membuat pakatan antara Arab Saudi, Mesir, Bahrain, UAE untuk memboikot negara Islam lain iaitu Qatar, dan banyak lagi.

China pula bangkit dengan kuasa baru dari Timur, sementara blok Barat pula diketuai Amerika terus menerus membantai umat Islam di Timur Tengah dengan pelbagai polisi dan serangan yang rakus.

Di saat ini juga, jika dilihat dari segi dalaman Malaysia yang majoriti Islam, umat Islam turut dihimpit dengan pelbagai masalah yang datang dari variasi sudut.

Dari segi politiknya, umat Islam berpecah belah. Dari segi ekonomi, pemilikkan ekonomi orang Islam yang sangat rendah, dari segi sosial pula, masalah yang seaakan tidak pernah terhenti. Anak luar nikah, berzina, kisah artis yang entah apa-apa, lagu merapu dan banyak lagi.

KENAPA KITA SIBUK PERTAHANKAN BAITUL MAQDIS?

Kita sudah sedia maklum, bahawa Baitulmaqdis adalah tempat sakral atau suci ketiga umat Islam, selepas Makkah dan Madinah. Di situ jugalah tempat Rasulullah sallahu alayhi wasallam melalui proses isra’ dan mikraj, di situ juga baginda menjadi Imam kepada para Nabi pada malam tersebut, dan di situ juga banyak fadhilat solat di masjid al Quds.

Di situ juga merupakan kiblat pertama umat Islam dalam sejarah solat.

Kalau kita lihat dari sejarah dunia, dapat kita simpulkan bahawa sesiapa yang menguasai Baitulmaqdis, dia akan menguasai dunia. Antara hujahnya, jika dilihat dalam rentetan sejarah, Baitulmaqdis dibuka seawal peperangan antara Nabi Daud a.s bersama Talut melawan Raja Jalut. Kisah agung ini dirakamkan dalam surah al-Baqarah. Dan akhirnya kemenangan milik Nabi Daud dan Talut, dan itulah pembukaan pertama Baitulmaqdis.

Selepas penawanan itu, kita tahu, keturunan Nabi Daud dan Talut menguasai dunia, yang mana lahirlah Nabi Sulaiman a.s yang memerintah manusia, jin dan haiwan. Selepas tempoh masa berlalu, Rom pula menawan Baitulmaqdis, lalu Rom yang menguasai dunia sehingga zaman kelahiran Rasulullah.

Kemudian Baitulmaqdis kali kedua dibuka oleh Saidina Umar, tidak lama kemudian, Islam pula menguasai 2/3 dunia. Namun peristiwa selepas itu, berlaku pula penawanan baitulmaqdis oleh tentera Salib pada tahun 1099, namun pembukaan ketiga baitulmaqdis berjaya dibuat oleh Sultan Salahuddin al Ayyubi pada tahun 1187.

Dan hari ini, Israel berjaya menawan baitulmaqdis (sebenarnya seawal tahun 1917 di bawah proksi empayar British), maka Israel berusaha untuk menguasai dunia.

APA YANG BOLEH KITA LAKUKAN?

Ada orang kata,

“Tak perlu buat apa-apa. Sebab Allah akan lindungi sendiri baitulmaqdis..”

Sesiapa yang berfikir begini, adalah fikiran yang sempit dan kolot. Bahkan, pemikiran macam inilah, menyebabkan Allah menjadikan umat Islam tercela dan terhina. Dalam sejarah Islam, Baitulmaqdis pernah ditawan musuh, kerana kelemahan, perpecahan umat Islam sendiri. Bahkan kerana fikiran sebegini !

Apa yang kita boleh sumbangkan dari segi individu? Nak pergi perang? Nak bangun subuh berjemaah pun tak mampu.

Antara sumbangan yang kita boleh buat;

(a). Menjaga amal fardhu kita, terutama solat subuh berjemaah.
(b) Nyatakan solidariti kita untuk Palestin, tidak kisah sama ada di media sosial ataupun alam realiti.
(c) Lakukan dan teruskan boikot produk yang KITA MAMPU. Paling basic sekali, McDonald dan Starbuck. Ada orang kata,

“Kenapa tak boikot je Facebook, instagram, whatapps, semua. Tu kan Yahudi”

Kan saya sebut, yang KITA MAMPU. Kalau mampu nak boikot semua itu, DIPERSILAKAN. Moga Allah kurniakan Syurga. Yang penting USAHA KITA.

(d) Berikan sumbangan dari segi kewangan, atau tenaga kepada badan-badan yang berkhidmat untuk Palestin, seperti Aman Palestin, Aqsa Syarif, dan sebagainya.

Dan banyak lagi sumbangan yang kita boleh lakukan.

Tinggal nak atau tidak saja. Moga usaha kita yang kecil ini, Allah pandang dan Allah kurniakan pahala jihad dan menjadi asbab untuk kita ke Syurga.

Akhir sekali, saya tutup dengan kata-kata mahsyur daripada Sultan Salahuddin al Ayyubi,

قال القائد العظيم صلاح الدين الأيوبي: (كيف أبتسم والأقصى أسير والله إني لأستحي من الله أن أبتسم وإخواني هناك يعذبون ويقتلون)

“Bagaimana mungkin aku tersenyum sedangkan al-Aqsa sedang ditawan. Sesungguhnya demi Allah aku malu terhadap Allah untuk tersenyum sedangkan saudaraku sedang diseksa dan dibunuh.”

(Kitab al-Nawadir al-Sultaniah karangan Abu al-Muhasin Bahauddin 632H)

Wallahu’alam.

Tarbiah Sentap

7 Disember 2017.

#TheJerusalemPalestinianCapital

#TarbiahSentap

Kredit: Fb Ameen Norly

Seorang Wanita Hilang di Hutan Belantara, Lalu di Hari ke-3, Pasukan Penyelamat Telah Mendengar Suara Tangisan yang Lemah. Sangat Mengejutkan Apabila Pasukan Penyelamat Menjumpai “Sesuatu” Yang Aneh!

Lebih dari 300 anggota pasukan pencari menghabiskan waktu lebih dari dua hari untuk mencari seorang wanita Kanada dan tiga ekor anjing yang hilang di daerah terpencil Coquitlam, British Columbia.

Di hari ketiga, meski diawali dengan kesuraman namun harapan pun berkembang berubah menjadi kelegaan, setelah pasujan penyelamat mendengar suara anjing menggonggong di daerah yang terlarang bagi pejalan kaki selama penelusuran asal suara.

Pada tanggal 20 November, Annette Poitras, 56 tahun, pelatih anjing berpengalaman dari Kanada, sedang berjalan bersama tiga ekor anjing – Chloe, anjing berjenis collie border, Bubba si anjing beagle, dan Roxy si anjing boxer – di daerah pedalaman British Columbia, di belakang Dataran Tinggi Westwood Coquitlam, saat ia jatuh ke dalam sebuah gaung berawa dan terluka, demikian menurut sebuah laporan di Global News.

Sayangnya, Annette kehilangan telefon dan sarung tangannya saat terjatuh.

Dan kerana luka-luka yang dideritanya sejak musim gugur lalu, Annette tidak mampu mendaki ke tempat yang lebih tinggi.

Suaminya melaporkan bahwa Annette hilang, dan segera, kelompok pasukan penyelamat yang terdiri dari 300 anggota pencari melakukan pencarian intensif untuk menemukan Annette.

Annette terdampar selama lebih dari 48 jam di belantara hutan hujan dengan tiga ekor anjing di sisinya.

Akhirnya, pada hari Rabu sekitar pukul 11.15, beberapa anggota regu penyelamat berhasil menemukan Annette setelah mendengar teriakan minta tolongnya dan suara anjing menggonggong keras di cekungan tanah berawa di daerah aliran sungai yang terlarang bagi pejalan kaki.

“Kami menemuinya dengan menelusuri asal suara. Kemudian anjing-anjing itu berdiri tegak dan mulai menggonggong dengan riuh sehingga kami tahu bahwa kami berada di jalur yang benar,” kata manajer Coquitlam Search and Rescue (SAR) Al Hurley kepada The Globe and Mail.

Sekitar pukul 2 petang, Annette dan ketiga anjing itu pun diterbangkan ke tempat yang aman. Kembalinya mereka disambut dengan sorak sorai dari keluarga dan pendukungnya.

“Ini hanya bentuk kegembiraan yang luar biasa,” kata Aidon Pyne dari Coquitlam Search and Rescue mengatakan kepada CTV Vancouver.

Annette kemudian dibawa ke hospital, sementara ketiga anjing itu dikembalikan dengan aman kepada pemiliknya masing-masing, demikian Vancouver Sun melaporkan.

Suami Annette, Marcel Poitras, berterima kasih kepada para anggota pasukan pencari dan penyelamat, serta masyarakat atas dukungan mereka.

Dia juga memuji ketiga anjing itu, yang tetap berada di sisi Annette sepanjang masa penuh ujian itu, membantunya bertahan hidup.

“Salah satu dari mereka memeluknya dan satu di antaranya berjaga-jaga dan yang satunya lagi mencari makanan,” kata Marcel kepada Global News.

“Tanpa sengaja Annette juga melihat salah satu anjing itu menggali lubang untuk dijadikan tempat tidur,” tambah Marcel. “Jadi, anjing itu mulai menyapu semua dan segala sesuatunya agar tanah sedikit mencekung dan membuat Annette mampu tidur lebih baik.”

“Anjing itu terus menggonggong dan menggonggong,” kata Annette tentang Roxy si anjing boxer, dalam sebuah wawancara dengan CBC News. “Saya tidak bisa menelepon, saya terlalu lemah.”

Kemudian Annette dipulangkan dari Hospital Royal Columbian pada hari Selasa berikutnya.

“Saya senang bisa tetap hidup,” katanya.

Sumber: ntd.tv
Kredit: erabaru.net

Seorang CEO Yang Menyamar Sebagai Pekerja Baru Di Syarikatnya Mendapati Pekerja Yang Sentiasa Memotivasi Beliau Adalah “Seorang Ibu Tunggal”. Reaksi Ibu Tunggal Itu Setelah Mengetahui Orang Itu Adalah CEO nya Sangat Mengejutkan….

Banyak industri perkhidmatan harus berurusan dengan apa yang disebut “pelanggan rahsia”, mereka adalah kakitangan yang bertanggungjawab untuk menilai prestasi pekerja yang dihantar khas oleh syarikat tanpa disedari di kalangan pelanggan mereka adalah ketua syarikat itu sendiri.

Namun, “rahasia” yang dihadapi Angel yang bekerja di bagian ritel itu sangat istimewa. Dia adalah CEO perusahan Mitchell Modell yang menyamar sebagai pegawai baru, dan Angel ditugaskan untuk membimbingnya.

CEO sebuah syarikat borong bernama Mitchell Modell ini menyamar menjadi seorang pegawai baru di syarikatnya. Dia pun akhirnya mengikuti bimbingan bagi untuk pegawai baru dari seorang pegawai bernama Angel.

Pihak perusahaan pun telah memberitahu Angel bahwa mereka akan merakam proses pelatihan ini untuk dijadikan dokumentasi perusahaannya, tetapi mereka sama sekali tidak memberitahukan Angel bahwa yang dia bimbing adalah CEO perusahaan tersebut.

Dalam proses latihan, Mitchell mendapati beberapa pekerja barisan hadapan mempunyai masalah, tetapi juga mendapati bahawa Angel secara peribadi juga bekerja sesuai dengan keperluan syarikat dan sangat ramah dengan pelanggan.

Angel pun kemudian membawa Mitchell ke gudang dan menanyakan beberapa hal mengenai pekerjaan Mitchell dulu.

Mitchell pun membohongi Angel dengan mengatakan bahwa dulunya dia membuka sebuah syarikat, namun bangkrup kerana usahanya tidak terlalu bagus, dan sekarang jatuh miskin.

Setelah mendengar secara ringkas masa lalunya, Angel berkata : “Meskipun terkadang Anda merasa sedih, tapi selama Anda terus memotivasi diri sendiri, Anda akan merasa bahagia.”

Setelah mendengar pengalaman Angel, Michelle memutuskan untuk bertanya Masa lalu Angel, dan cerita Angel pun membuat Mitchell sangat terkejut.

Angel mengatakan bahwa dulunya dia adalah seorang pengurus di sebuah restoran, tetapi di PHK kerana mengandung anak yang ketiga. Saat itu ia berusia 25 tahun, dan tinggal di jalanan bersama ketiga-tiga anaknya.

Mereka pernah menahan lapar dan tidur di steaen kereta api, sampai akhirnya mereka tinggal di tempat tinggal untuk golongan gelandangan. Hingga sekarang Angel tetap berusaha keras dan tidak menyerah pada nasibnya.

Angel berkata sambil menatap wajah Mitchelll yang sedih dan meneteskan air mata. “Tapi tidak masalah bagiku, saya tidak ingin Anda merasa sedih atas apa yang saya alami,” katanya.

Tak lama setelah pelatihan tersebut berakhir, Angel pun mendapatkan surat panggilan untuk bertemu dengan CEO syarikatnya itu.

Pada saat itu, Mitchell pun membuka identitinya di depan Angel bahwa dia adalah CEO syarikat tempat dia bekerja sekarang, dan serentak saja hal itu pun membuat Angel terkejut !

Mitchell berkata, “Saya sangat sedih jika gaji bekerja di syarikat ini tidak cukup membuatmu memiliki rumah, namun, kerana kerja dan pandangan hidupmu, saya memutuskan untuk menambah gajimu menjadi 14.000 dolar AS (189 juta rupiah).

Angel benar-benar tidak percaya setelah mendengar keterangan Mitchell, CEO-nya.

Dan balasan yang akan diberikan Mitchell pada Angel tidak hanya kenaikan gaji, ia mengatakan bahwa setelah pelatihan yang dia jalani bersama Angel pada saat itu.

Dia pun terus berpikir bagaimana caranya untuk membantu Angel, hingga akhirnya dia pun memutuskan untuk memberikan Angel sehelai cek bebas pajak, supaya Angel dan anak-anaknya tidak perlu tinggal di tempat tinggal gelandangan lagi.

Angka yang tertera dalam cek senilai 250000 dolar AS atau sekitar 3.3 miliar rupiah, Mendengar semua itu, Angel pun sangat terkejut sampai kakinya lemas dan jatuh berlutut di depan Mitchell.

Mitchell kemudian mengangkat Angel menjadi penolong pengurus. Sementara Angel menggunakan cek tersebut untuk membeli sebuah rumah. Anak-anaknya pun kini tidak perlu lagi hidup sebagai gelandangan.

Angel yang bekerja dengan sepenuh hati ini akhirnya mendapatkan berkah yang tak diduganya.

Alangkah indahnya jika para bos di dunia seperti CEO Mitchell ini, terjun langsung untuk memahami Kondisi para pekerja rendahan, dan entah perubahan apa yang akan terjadi jika memang demikian adanya.

Sumber: goodtimes.my
Kredit: erabaru.my

Datuk Aliff Syukri Akhirnya ‘PECAH LOBANG’ SAJAT Secara Tak Sengaja Ketika Sedang LIVE…

NUR SAJAT yang menjadi popular dalam kalangan netizen satu ketika dahulu apabila beliau mengambil keputusan untuk memakai tudung setelah mengalami kemalangan jalan raya kini tampil dengan satu kenyataan yang mengejutkan.


Sila ke pautan terakhir artikel untuk melihat bagaimana boleh kantoi !
Menerusi laman Instagramnya, Nur Sajat yang kini memiliki syarikat produk kosmetik dan kecantikan, NUR SAJAT AESTHETIC SDN BHD mengejutkan netizen apabila beliau mendedahkan dirinya dilahirkan sebagai seorang khunsa.

Nur Sajat dilahirkan pada tahun 1985 di sebuah hospital di Perak berkata kelahirannya itu telah memberi kejutan kepada kedua-dua ibu bapanya serta kakitangan hospital.

Hal ini kerana, beliau dilahirkan dengan dua jantina.

“Hospital lumut perak, di situ bermula lah sejarah ku bermula….pada jam 10.30am, ku dilahirkan…..doktor, nurse dan ayah ku terkejut dengan kelahiran ajaib ku…

“Aku (sajat) mempunyai 2 kemaluan…time tu semua panik dan ayah dan mak ku tak tahu nak buat apa,” tulis Sajat di laman Instagramnya.

Difahamkan, Nur Sajat dibesarkan dengan cara seorang lelaki, tetapi malangnya dia lebih gemar melakukan kerja-kerja seorang perempuan.

Nur Sajat menjelaskan situasi menjadi buruk apabila beliau mula takut untuk pergi ke sekolah dan rasa malu untuk masuk ke tandas kerana tidak mahu orang lain tahu akan dirinya itu.

Bagaimanapun, Nur Sajat berkata beliau bersyukur diberi rezeki yang halal dan dikurniakan dua anak angkat, Nur Syaza Sajidah dan Muhammad Syahmi.

Menurut Nur Sajat, walaupun mereka bukan anak kandungnya, namun beliau tidak terlepas mencurahkan kasih sayang kepada mereka.

Baru baru ini Dato Aliff Syukri Kawan baik sendiri terkantoi menggelar nursajat lelaki (“He” bkn “she”) kepada seorang pelancong asing berbangsa inggeris membuatkan sajat berubah mukanya.

Pelancong Asing tu perli je ckp nice voice, tgk muka sajat – Admin

Kredit: gesebakviral.net

‘Saya sanggup tukarkan nyawa seandainya diberikan peluang rasa untuk mengandung’ – Genap 39 hari, isteri pergi buat selamanya selepas bersalin…

Tahun 2009, saya kenal isteri saya dan masa itu kami sama-sama posting di Hospital Likas. Masa ini kami berkawan sahaja. Habis saja belajar, hubungan kami mula serius, mula keluar bersama-sama. 

10 November 2011, kami bertunang dan setahun kemudian, kami berkahwin pada 2 Disember 2012. 

Isteri saya ini selalu tolong isikan minyak kereta. Saya jenis pelupa. Asal dia guna kereta, mesti tangki minyak penuh. Kami sangat bahagian walaupun belum dikurniakan cahaya mata selepas tiga tahun perkahwinan. Namun, isteri saya mula tertekan kerana kerap kali disoal tentang anak bila pula ke kampung. 

Setiap kali selepas solat, air mata dia menangis teresak-esak meminta dikurniakan anak. Baru tiga tahun berkahwin, kami sudah diberi tekanan seperti ini. Bermacam-macam dugaan yang kami perlu hadapi sehingga tiub fallopian isteri saya disahkan tersumbat, sempit dan ada ketumbuhan. 

Kami ikhtiar dan berubat, akhirnya isteri saya disahkan mengandung pada awal tahun 2016. Kami sangat gembira menerima perkhabaran yang amat mengujakan ini. Ternyata tuduhan orang di sekeliling yang kononnya kami mandul, adalah tidak benar. Mereka sepatutnya memberi sokongan kepada kami, bukannya mencaci maki. 

Malangnya, isteri mengalami keguguran ketika kandungannya berusia tiga bulan. Tidak berapa lama kemudian, isteri disahkan mengandung lagi, tetapi tidak lama selepas itu keguguran sekali lagi dan sudah tiga kali isteri keguguran. 

Isteri banyak mengambil pelbagai jenis rawatan dan ubat untuk menguatkan rahim. 

Pada awal tahun 2017, sekali lagi isteri saya disahkan mengandung. Kali ini kami berbincag agar dia mengambil cuti rehat dulu. Tetapi memandangkan cuti selama setahun tidak diterima, jadi isteri saya mengambil keputusan untuk berhenti kerja. 

Isteri bekerja di hospital swasta, manakala saya di hospital kerajaan. Sepanjang tempoh mengandung, isteri langsung tidak mengidam atau apa-apa alahan. Isteri sudah membuat segala persiapan, barang bayi, bilik sehinggalah seluruh rumah kami diubah dengan suasana seperti taska. Hehe! Comel. 

1 Oktober 2017, isteri saya selamat melahirkan bayi lelaki yang comel dan wajahnya seperti saya. Semasa bersalin, isteri saya mengalami komplikasi kegagalan pernafasan dan tumpah darah sehingga dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU). 

Setelah empat hari kemudian, keadaan isteri semakin stabil dan dipindahkan ke wad. Di situlah dia membuka cerita. 

“Beruntungnya saya, bang. Saya minta dikurniakan zuriat untuk abang. Saya sanggup tukarkan nyawa seandainya diberi peluang rasa untuk mengandung. Saya mahu buktikan kepada seluruh keluarga dan saudara mara yang mencaci saya bahawa saya tidak mandul,” katanya. 

Semasa isteri berada di ICU, dia berdoa agar dipinjamkan lagi sedikit masa untuk bersama-sama anak. Allah mendengar doanya dan akhirnya pada 8 November 2017, dia pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya kerana darah beku. 

Hari ini, ulangtahun perkahwinan kami yang kelima. Terima kasih sayang di atas hadiah yang tidak ternilai. Hadiah yang akan abang jaga dengan penuh kasih sayang. Allah, sedihnya namun saya redha. Isteri saya bukan pergi meninggalkan kami tetapi dia berada di tempat yang lebih selesa setelah penat berjuang selama ini. 

Tunggu kami di sana sayang. Abang dan baby Syah sayang Tia selama-lamanya. Terima kasih Allah kerana meminjamkan isteriku yang tersangat istimewa bagiku. 

Sekadar berkongsi rasa yang terpendam. Terima kasih. 

Sumber: Kisah Rumah Tangga Borneo
Kredit: thereporter

Berduka Tuannya Meninggal Dunia, Kucing Setia ini Setiap Hari Membawa ‘Hadiah’ ke Kubur Tuannya Itu..

Kucing yang setia ini telah membawa hadiah kecil kepada pemiliknya yang telah meninggal dunia setiap hari, menunjukkan kasih sayangnya yang masih utuh. Apa yang menarik?

Pemilik kucing itu ternyata telah meninggal lebih dari setahun yang lalu!

Temui Toldo adalah seekor kucing hitam dan putih berusia 3 tahun lucu yang tinggal di Montagnana, Italia Utara.

Menurut Corriere Fiorentino, Toldo telah mengunjungi pemiliknya, Lozzelli Renzo, yang meninggal pada 22 September 2011, saat ia berusia 71 tahun.

Toldo setiap hari selama setahun terakhir meninggalkan hadiah kecil di makam tuannya itu.

Hadiah itu biasanya berupa daun, batang, ranting, gelas plastik atau handuk kertas.

“Bahkan hari ini saya pergi ke pemakaman bersama Toldo. Dalam perjalanan pulang, seseorang yang saya kenal mengatakan bahwa kucing itu sudah ada di sana dini hari tadi,” kata Renzo Ada, kepada Corriere Fiorentino.

Para jiran juga melihat Toldo berkeliaran di sekitar pemakaman sepanjang hari.

Semuanya dimulai saat hari pemakaman, saat kucing itu mengikuti keranda dari rumah hingga ke pemakaman.

Keesokan paginya, Renzo Ada pergi ke makam suaminya lagi.

“Kami pergi ke pemakaman bersama anak perempuan saya dan menemui sebatang akasia di atas makamnya. Saya langsung tahu kalau itu hadiah dari kucingnya, tapi anak perempuan saya yakin bahwa saya berada dalam keadaan sangat emosional pada saat itu, ” katanya kepada sumber berita tersebut.

Meskipun demikian, malam itu anak Renzo kembali ke pemakaman dan menemui Toldo berdiri berjaga-jaga di makam, demikian laporan Dreuz.info.

Renzo Ada mengatakan bahwa arwah suaminya memiliki ikatan yang sangat kuat dengan Toldo.

Suaminya telah membela kucing itu dari koloni kucing saat berusia 3 bulan.

Sayangnya, tidak semua orang percaya akan ketulusan hubungan antara Toldo dan pemiliknya.

Ada mengatakan kepada La Nazione, bahwa orang-orang sering mencoba mengusir kucing itu.

“Ada orang yang tidak sensitif yang mengusirnya dengan batu atau objek lain, mempercayai bahawa kehadiran haiwan di tanah perkuburan adalah sesuatu yang malang,” katanya kepada sumber berita.

Meski begitu, Toldo tetap tangguh dan terus mengunjungi makam itu setiap hari.

“Suami saya sangat menyayanginya. Renzo mencintai binatang. Hal ini seolah-olah Toldo sedang berterima kasih. Ia kucing yang istimewa. Siapapun pasti menyukainya,” kata Ada. 

Kredit: erabaru.net

Seorang gadis muda menawarkan tempat duduknya kepada seorang datuk. Apabila dia membongkok dan mengambil “sesuatu” dari bawah kerusi, semua orang menangis…

Banyak orang akan memilih kereta api sebagai alat pengangkutan mereka untuk pulang ke kampung halaman mereka di China tetapi kerana jumlah kerusi yang terhad di setiap gerabak jadi kebanyakan orang perlu membeli tiket berdiri untuk pulang ke rumah.

Cerita yang bakal anda ikuti ini ringkas sahaja tetapi ia sangat memberi inspirasi dan cerita yang mengharukan ini pasti akan menyentuh hati anda.

Semasa musim bunga, kereta api K529 kebiasaannya dipenuhi penumpang dari Hangzhou ke Chengdu. Seorang datuk berkongsi nasibnya yang baik dengan seorang penumpang lain kerana dapat membeli tiket berdiri.

Memandangkan dia adalah orang pertama yang masuk ke dalam gerabak kereta api, dia terus duduk di tempat duduk dan berharap tuan empunya tempat duduk itu tidak akan datang. Kereta api sudah hendak bergerak tetapi tuan empunya tempat duduk masih tidak muncul lagi.

Berdekatan dengan tempat duduk itu, terdapat ramai penumpang yang berdiri termasuklah seorang gadis lemah yang berusia 20-an. Dia tidak dapat berdiri dengan betul dan sentiasa ditolak oleh penumpang yang turun naik kereta api tersebut.

Melihat keadaan gadis muda itu, datuk ini telah bertanya kepadanya dengan rasa prihatin: “Cik, ia memang menyakitkan jika terpaksa berdiri di dalam kereta api yang bergerak, awak sepatutnya masuk ke dalam gerabak lebih awal seperti saya dan dapat tempat duduk. Bila kereta api akan sampai ke destinasi awak?”

“Saya baik-baik sahaja datuk. Ia mengambil masa satu hari setengah untuk sampai ke destinasi saya.”

“Apa? Satu hari setengah?” Dapatkah awak bertahan sepanjang perjalanan yang sukar ini?” Datuk itu menggoyangkan kepalanya tanda bimbang. Selepas itu datuk tersebut berpaling ke arah gadis muda itu dan dengan baiknya dia berkata: “Cik, kereta api saya akan berhenti sekejap lagi. Apa kata awak ambil tempat saya?” Gadis muda itu menjawab dengan manis dan bersyukur sekali: “Baiklah, terima kasih.”

Kemudian, konduktor kereta api itu datang untuk memeriksa tiket penumpang. Konduktor itu melihat tiket gadis itu dan berasa pelik: “Cik, bukankah itu tempat duduk awak? Kenapa awak berdiri?”

Gadis muda itu senyum dan mengelipkan matanya ke arah datuk itu: “Dia seorang lelaki tua berusia 70 tahun dan tidak berupaya berjalan dengan baik. Pasti sukar baginya untuk berdiri dan perjalanan ini pasti sukar buatnya.”

Konduktor itu bertanya lagi: “Awak tidak beritahu itu adalah tempat duduk awak? Dia tidak tahu tentang itu?!”

“Saya tidak sampai hati hendak memberitahunya. Jika dia tahu itu adalah tempat duduk saya, pasti dia akan berdiri dan pulangkannya kepada saya.” Gadis muda itu sekali lagi mengelipkan matanya kepada datuk itu.

Konduktor itu pusing dan melihat ke arah datuk yang sedang tidur itu dan memulangkan kembali tiket itu kepada gadis muda tersebut dan dengan lembut berkata: “Tolong ikut saya ke restoran. Saya akan dapatkan tempat duduk untuk awak di sana.” Penumpang yang berada di belakang mereka yang mendengar perbualan itu memberi laluan kepada mereka.

Gadis muda itu membongkok dan menarik sepasang tongkat…

Kemudian, konduktor kereta api itu datang untuk memeriksa tiket penumpang. Konduktor itu melihat tiket gadis itu dan berasa pelik: “Cik, bukankah itu tempat duduk awak? Kenapa awak berdiri?”

Gadis muda itu senyum dan mengelipkan matanya ke arah datuk itu: “Dia seorang lelaki tua berusia 70 tahun dan tidak berupaya berjalan dengan baik. Pasti sukar baginya untuk berdiri dan perjalanan ini pasti sukar buatnya.”

Konduktor itu bertanya lagi: “Awak tidak beritahu itu adalah tempat duduk awak? Dia tidak tahu tentang itu?!”

“Saya tidak sampai hati hendak memberitahunya. Jika dia tahu itu adalah tempat duduk saya, pasti dia akan berdiri dan pulangkannya kepada saya.” Gadis muda itu sekali lagi mengelipkan matanya kepada datuk itu.

Konduktor itu pusing dan melihat ke arah datuk yang sedang tidur itu dan memulangkan kembali tiket itu kepada gadis muda tersebut dan dengan lembut berkata: “Tolong ikut saya ke restoran. Saya akan dapatkan tempat duduk untuk awak di sana.” Penumpang yang berada di belakang mereka yang mendengar perbualan itu memberi laluan kepada mereka.

Gadis muda itu membongkok dan menarik sepasang tongkat…

Semua orang yang melihat situasi itu berasa terharu dengan kebaikan yang ditunjukkan oleh gadis muda itu. Mereka terkedu apabila melihat gadis muda itu memerlukan tongkat untuk membantunya berjalan dan dia lebih sanggup berdiri untuk membenarkan datuk itu duduk di tempat duduknya.

“Saya pilih kebaikan bukan bermakna saya lemah. Saya tahu kebaikan adalah sifat sebenar manusia dan sebagai manusia kita tidak boleh menjadi jahat kerana setiap kejahatan pasti akan mendapat balasannya.”

“Saya memilih kesabaran tidak bermakna saya takut. Saya faham bahawa ketabahan akan menjadikan dunia tenang dan dengan cara memberi, masa depan kita menjadi lebih cerah.”

“Saya memilih tolak ansur tidak bermakna saya pengecut kerana saya faham tolak ansur adalah perkara yang baik dan kebaikan bukanlah satu kesalahan.”

“Saya memilih untuk kelihatan keliru bukan bermakna saya keliru. Jika saya berhadapan dengan salahlaku atau ketidakadilan, saya akan membalasnya secara terbuka tetapi tidak mahu memperbesarkan masalah itu.”

“Saya memilih kemaafan bukan bermakna saya tidak ada prinsip kerana saya faham jika saya memilih untuk memaafkan orang lain saya tidak akan menganggap masalah itu sesuatu yang menyusahkan.”

“Saya memilih untuk menjadi ikhlas bukan bermakna saya tidak cakap secara terus terang kerana saya faham pujian hanya sedap didengar tetapi hakikatnya tidak. Kebenaran selalu tidak sedap didengari dan kita mesti bertanggungjawab untuk mendengar setiap pertuturan kita sendiri.”

“Saya menghargai hubungan persahabatan bukan bermakna saya terlalu gigih kerana saya mahu mempunyai masa yang berkualiti dengan sahabat-sahabat saya dan tidak mahu berputus asa dengan persahabatan ini. Saya faham penipuan, pengkhianatan akan selalu bertemu dan itu adalah pengakhiran yang tidak baik.”

“Saya memilih untuk menjadi baik bukan bermakna saya cuai kerana saya faham ia adalah cara untuk menyampaikan kebaikan dan kita dapat membuatkan orang lain turut bahagia.”

“Ingat bagaimana orang lain telah membantu kita oleh itu kita perlu membantu orang lain juga. Selepas membaca cerita ini pasti hati anda akan tenang. Cuba cari ruang dalam hidup anda sendiri supaya anda dapat memperbaiki kelemahan diri. Niat yang baik adalah suatu perkara yang murni. Saya pasti jika setiap orang dapat memberikan sedikit kebaikan pada satu sama lain pasti dunia ini akan lebih aman.”

Gadis muda yang telah membeli tiket duduk memilih untuk berdiri dan memberi tempat duduknya kepada orang yang lebih tua. Berapa banyak kebaikan yang diperlukan untuk mendapatkan hati yang baik seperti gadis muda ini?

Sumber: Good Times
Kredit: erabaru.my